STOP ΣΤΗ ΝΕΑ ΦΟΡΟΕΠΙΔΡΟΜΗ. ΜΕΙΩΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΛΑΪΚΩΝ ΣΤΡΩΜΑΤΩΝ – ΑΝΑΔΙΑΝΟΜΗ ΠΛΟΥΤΟΥ (*)

*ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΛΑΕ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Του ΓΙΑΝΝΗ ΤΟΛΙΟΥ*

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Βιώνουμε ως λαός πρωτόγνωρες καταστάσεις. Τα μνημονιακά μέτραφτωχοποιούν σταθερά τους εργαζόμενους και τα ευρύτερα λαϊκά στρώματα. Ταυτόχρονα υπάρχουν πολύμορφες αντιστάσεις που περιέχουν ένα ελπιδοφόρο μήνυμα. Ότι οι λαϊκές κινητοποιήσεις μπορούν να βάλουν φρένο στη λεηλασία του εισοδήματος των εργαζόμενων και των λαϊκών στρωμάτων. Δεν είναι τυχαίο που έξι μήνες τώρα, από τη συγκρότηση της νέας κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, οι προσπάθειες εφαρμογής του νέου Μνημονίου έχουν ουσιαστικά κωλύσει.! Γιαυτό σχεδιάζουν να περάσουν τα νέα μέτρα τη Μ. Βδομάδα (!) δείχνοντας την κατάντια της ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ, που επιστρατεύει όλα τα παλαιοκομματικά «τερτίπια» προκειμένου να παραμείνει στην εξουσία.

ΤΙ ΝΕΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΣΧΕΔΙΑΖΟΝΤΑΙ;

Ως τώρα μιλούσαν για περικοπές 1,8 bn. στο ασφαλιστικό, 1,8 bn. από νέους άμεσους φόρους και άλλα 1,8 bn. από έμμεσους. Ωστόσο ο «λογαριασμός» θα είναι μεγαλύτερος. Το ΔΝΤ έβαλε τον πήχη στα 9 bn. Η κυβέρνηση κάνει πως διαπραγματεύεται. Τον τελικό βέβαια λόγο δεν θα τον έχει το «Μέγαρο Μαξίμου» αλλά τουπερεθνικό «Μέγαρο Χίλτον» που διαμένει το «κουαρτέτο» (ΕΕ-ΕΚΤ-ΔΝΤ-ΕΜΣ). Ένα τελευταίο συμβάν στο σίριαλ των «αντιστάσεων», δεν αφήνει αμφιβολίες. Σε δημόσια εμφάνιση των τριών υπουργών, Τσακαλώτου-Σταθάκη-Κατρούγκαλου, ανακοινώθηκε ότι το Ν/Σ για το ασφαλιστικό και το φορολογικό θα κατατεθεί στη Βουλή olmadan να ρωτηθούν οι «θεσμοί». Πριν …αλέκτωρ λαλήσει, ήλθε η απάντηση από την ΕΕ. Μην καταθέσετε το Ν/Σ.! Κυβέρνηση και «οικονομικό επιτελείο» κάνουν ….σούζα.!!

ΤΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΚΑΙ Η ΦΙΛΟΛΑΪΚΗ ΔΙΕΞΟΔΟΣ

Το βάθος και η έκταση της κρίσης που βιώνει ο ελληνικός λαός είναι πρωτοφανής, όπως και οι ευθύνες των μνημονιακών πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων και των υπερεθνικών αφεντικών τους. Με βάση τα στοιχεία του 2015, o ΑΕΠ της χώρας ανέρχεται σε 175 bn. € (μικρότερο κατά 26% από το 2009). Τα συνολικά φορολογικά έσοδα σε 53 bn. Το δημόσιο χρέος 337 bn. (193,5% του ΑΕΠ). Οι δαπάνες εξυπηρέτησης 13 δις ετησίως ως το 2020 και μετά …απογειώνονται.! Τα χρέη στις εφορίες φτάνουν 85 δις και στα ασφαλιστικά ταμεία 15 bn. Τα «κόκκινα δάνεια» στις τράπεζες ξεπέρασαν τα 110 bn. Η ανεργία υπερβαίνει 1.500.000 άτομα (24% του ενεργού πληθυσμού). Τέλος σήμερα στα όρια της φτώχειας ζουν 48% των πολιτών σε σχέση με 18% o 2010!!! Οι ευθύνες των κομμάτων του μνημονιακού τόξου (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, Ποτάμι, Ένωση Κεντρώων, κά) και της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ είναι τεράστιες.

Το κρίσιμο ερώτημα που προβάλλει είναι ποια πολιτική μπορεί να διασφαλίσει την προοδευτική-φιλολαϊκή διέξοδο από την κρίση, τόσο γενικά όσο και ειδικότερα στο πεδίο της φορολογίας; Η απάντηση βρίσκεται στο «μεταβατικό πρόγραμμα», που λαμβάνει υπ’ όψιν το «σήμερα» όχι να το διαχειριστεί καλύτερα, αλλά να ανατρέψει τις αιτίες που το διαμόρφωσαν, με την εφαρμογή εναλλακτικής πολιτικής και ανοικτό τον ορίζοντα της σοσιαλιστικής προοπτική. Στην ουσία πρόκειται για μεταβατικό πρόγραμμα «ταξικής συνεργασίας» των κοινωνικών δυνάμεων που πλήττονται από ταμνημονιακά μέτρα (μισθωτών, συνταξιούχων, αγροτών, μικροεπιχειρηματιών, επαγγελματιών, ριζοσπαστικής νεολαίας, κά. Συνδυάζει το «ταξικά επιθυμητό» με το «οικονομικά εφικτό». Πρόκειται για σχέση «οικονομίας-πολιτικής», η οποία υπερβαίνει τον «οικονομισμό», όσο και τον πολιτικό«βολονταρισμό».

ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΟΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ

Τα δημόσια οικονομικά (κρατικά έσοδα και δαπάνες) έχουν διαχρονικές παθογένειες, προϊόν ταξικών επιλογών υπέρ του μεγάλου κεφαλαίου και των πολιτικώνιδεολογικών εκπροσώπων τους. Με μια λέξη υπέρ της άρχουσας τάξης και των υπερεθνικών ελίτ. Τα Μνημόνια επιδείνωσαν την οικονομική κατάσταση και όξυναν τη δημοσιονομική κρίση, ειδικότερα ή κρίση χρέους. Είναι πλέον καθαρό ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για «δημοσιονομική εξυγίανση» χωρίς την επίλυση του προβλήματος του χρέους

Η λύση είναι μία και μοναδική. Αναστολή πληρωμών τοκοχρεολυσίων με στόχο τη βαθιά διαγραφή του, ανακούφιση των λαϊκών στρωμάτων από την φορολεηλασία, εκτεταμένο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων για επανεκκίνηση της οικονομίας και μείωσης της ανεργίας. Ρύθμιση επίσης των χρεών στο δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία με το σύστημα των 100 δόσεων και εφαρμογή «Σεισάχθειας» για χρέη λαϊκών στρωμάτων που αδυνατούν αληθινά να πληρώσουν. Τέλος χτύπημα φοροδιαφυγής-φοροκλοπής-φοροαποφυγής, που αφορά κυρίως τα εύπορα στρώματα και τους μεγάλους κεφαλαιούχους. Πρόκειται για το «σκληρό πυρήνα» της φορολογικής εξυγίανσης, με την κατάργηση των ειδικών φορολογικών καθεστώτων: εφοπλιστών, τραπεζιτών, εκκλησίας, δημοσίων έργων και συμβάσεων παραχώρησης, φορολογικά κίνητρα, ενδο-ομιλικές συναλλαγές, off-shore εταιρίες, λίστες Λαγκάρντ, Μπόγιαρνς, Panama Papers, κοκ. Εφαρμογή της Συνταγματικής επιταγής, φορολογικά βάρη ανάλογα με το εισόδημα.!!

ΑΞΟΝΕΣ ΑΡΙΣΤΕΡΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Τα σημαντικότερα κριτήρια επεξεργασίας αριστερής φορολογικής πολιτικής είναι: Ilk, το κριτήριο της κοινωνικής δικαιοσύνης (δικαιότερη κατανομή φορολογικών βαρών με άμεση μείωση της φορολογίας στα λαϊκά στρώματα). Δεύτερον, η απλότητα και η διαφάνεια (κατάργηση των πολυδαίδαλων διατάξεων που αποσκοπούν στην συγκάλυψη και εξυπηρέτηση διαπλεκόμενων συμφερόντων). Τρίτον, η ταμιακή διάσταση (αύξηση εσόδων, μικρότερο λειτουργικό κόστος φοροεισπακτικών μηχανισμών). Τέταρτον, η αναπτυξιακή διαδικασία (ενίσχυση διευρυμένης αναπαραγωγής, αύξηση θέσεων εργασία αλλά και ανακατανομής εισοδήματος με φοροαπαλλαγές, κοινωνικά κονδύλια, κά. Τέλος, σημαντικός παράγοντας που επιδρά στη φορολογική πολιτική είναι οι εξελίξεις στον διεθνή χώρο (φορολογικά καθεστώτα). Χωρίς να αναιρούνται τα βασικά κριτήρια, πρέπει να υπολογίζονται στην επεξεργασία μέτρων φορολογικής πολιτικής. Με βάση τα παραπάνω θεωρούμε αναγκαία:

Στον τομέα της φορολογίας εισοδήματος Φυσικών Προσώπων, καθιέρωση αφορολόγητου 12.500 €για κάθε φυσικό πρόσωπο και προοδευτική κλίμα με ανώτατο συντελεστή 50%. Στη Φορολογία εισοδήματος Νομικών Προσώπων, καθιέρωση ανώτατου φορολογικού συντελεστή 45% και την επαναφορά της ρύθμισης για καταβολή φόρου 26% στις τριγωνικές ανταλλαγές με χώρες που έχουν προνομιακό φορολογικό καθεστώς. Μείωση έμμεσων φόρων. Χαμηλός ως και μηδενικός συντελεστής ΦΠΑ σε είδη και υπηρεσίες πλατιάς κατανάλωσης. Αύξηση του ορίου απαλλαγής των μικρών επιχειρήσεων από ΦΠΑ. Άμεση κατάργηση του ΕΝΦΙΑ και θέσπιση φόρου μεγάλης περιουσίας με παράλληλα εφαρμογή εισοδηματικών κριτηρίων για την απαλλαγή/προστασία των ιδιοκτητών χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος. Άμεση αντικατάσταση του συστήματος αντικειμενικών αξιών από τις πραγματικές εμπορικές αξίες ακινήτων σε κάθε περιοχή της χώρας. Απόλυτη προστασία της πρώτης κατοικίας για πάσης φύσεως οφειλές προ δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία.

Κατάργηση φορολογικού απόρρητου για τις ΔΟΥ, εφαρμογή διαρκούς «πόθεν έσχες», πλήρηςαναδιοργάνωση ΣΔΟΕ. Στελέχωση μηχανισμών και εκπαίδευση ελεγκτικού προσωπικού. Ενίσχυση υποδομών ηλεκτρονικής καταπολέμησης φοροδιαφυγής και πάταξης λαθρεμπορίου. Χαμηλό όριο (0,1-0,2%) προμήθεια των τραπεζών στις ηλεκτρονικές πληρωμές επί της αξίας κάθε συναλλαγής.Κατάργηση της ανεξαρτοποίησης της ΓΓΔΕ και ανάκτηση δικαιώματος της κυβέρνησης να ορίζει τοστρατηγικό πλαίσιο φορολογικής πολιτικής. Αναδιοργάνωση του ΣΔΟΕ, προσλήψεις εφοριακών, κατάργηση εκχώρησης ελεγκτικού έργου στον ιδιωτικό τομέα (φορολογικό πιστοποιητικό). Πάταξη των φαινομένων διαφθοράς μερίδας εφοριακών, έλεγχος των ελεγκτών κά.

ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Η αριστερή φορολογική πολιτική, αποτελεί συστατικό μέρος της δέσμης μέτρων του μεταβατικού προγράμματος για την προοδευτική διέξοδο από την κρίση. Εκτός από την αναστολή πληρωμών με στόχο τη βαθιά διαγραφή του χρέους, κρίσιμο βήμα αποτελεί, η αποδέσμευσης από την ευρωζώνη και η μετάβαση στο εθνικό νόμισμα, η κατάργηση της λιτότητας και η εξασφάλιση δωρεάν προσφοράςδημοσίων αγαθών (παιδείας, υγείας, πρόνοιας) σε όλους τους πολίτες, ο δημόσιος και κοινωνικός έλεγχος των τραπεζών μαζί και της Τράπεζας Ελλάδος, η προώθηση του παραγωγικού καιοικολογικού μετασχημαστισμού της οικονομίας με την εφαρμογή δημοσίων επενδύσεων και προγράμματα απασχόλησης ιδιαίτερα για νέους, η ακύρωση των ιδιωτικοποιήσεων και η επαναφορά στο δημόσιο έλεγχο βιώσιμων ΔΕΚΟ και επέκταση τους σε στρατηγικούς τομείς, η ριζοσπαστικές αλλαγές στο κράτος, η προώθηση της ισότιμης διεθνούς συνεργασίας με όλες τις χώρες κά.

Η εναλλακτική πολιτική που προτείνονται δεν έχει «στατικό» αλλά «δυναμικό» χαρακτήρα. Ξεκινάει από το «σήμερα» και κοιτάζει στο «αύριο». Εκφράζει τα ζωτικά συμφέροντα της μεγάλης πλειοψηφίας των ανθρώπων του μόχθου. Δεν είναι υπόθεση ανάθεσης σε ειδικούς, αλλά υπόθεση αγώνα για την ανατροπή των αντιλαϊκών μνημονιακών πολιτικών και άνοιγμα του δρόμου σε μια ελπιδοφόρα προοπτική της ελληνική κοινωνίας.

Η ΛΑΕ «ΜΕΤΩΠΟ» ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ

Το κεντρικό καθήκον που προβάλλει είναι πώς να οργανώσουμε τις δυνάμεις αντίστασης κατά της νέαςφοροεπιδρομής και κατά των νέων μνημονιακών μέτρων που ετοιμάζονται στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων (απελευθέρωση απολύσεων, συλλογικές συμβάσεις, lock-out, συνδικαλιστικά δικαιώματα κά). Η απάντηση είναι μία. Συγκρότηση ευρύτερου πολιτικού «μέτωπου» των αντιμνημονιακών δυνάμεων (αριστερών-ριζοσπαστικών-πατριωτικών-δημοκρατικώ), με στόχο τη διακυβέρνηση, και την εφαρμογή μεταβατικού προγράμματος σωτηρίας του λαού και σοσιαλιστικής προοπτικής.

(*) το κείμενο αποτελεί βασικά σημεία εισήγησης στην Ημερίδα της «Λαϊκής Ενότητας» (12.4.16), για θέματα Φορολογικής Πολιτικής

*Ο Γιάννης Τόλιος είναι μέλος της Γραμματείας της ΛΑ.Ε, υπεύθυνος Οικονομικής Πολιτικής

Σάββατο 16 Απριλίου 2016

Leave a Comment