«Κύπρος – Ευρωζώνη, γεωπολιτικές αντιθέσεις και η στρατηγική της αριστεράς»

AKEL IM

Εισήγηση του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΑΚΕΛ Νίκου Κατσουρίδη, στο διήμερο Μαρξιστικού Προβληματισμού

Συντρόφισσες, σύντροφοι,

φίλες και φίλοι

Det er med stor glede at jeg deltar i to-dagers marxistisk Reflection organisert av den marxistiske studier og forskningsområdet, og jeg ønsker lykke til i arbeidet. Θέλω να ευχαριστήσω για την πρόσκληση και για την ευκαιρία που μου δίνετε, να καταθέσω ορισμένες απόψεις, θέσεις και προβληματισμούς. Είμαι σίγουρος ότι αυτό το διήμερο θα είναι παραγωγικό ώστε μέσα από το διάλογο και την συζήτηση να βγουν χρήσιμα συμπεράσματα και αποτελέσματα.

Σύντροφοι, Συντρόφισσες,

Η γεωπολιτική δεν βρίσκεται απλά στο επίκεντρο των θεμάτων του ευρύτερου χώρου της Μεσογείου, αλλά καθορίζει πάνω απ’ όλα αυτά τα ίδια τα θέματα ολόκληρης της περιοχής.

Οφείλουμε επομένως να μελετήσουμε σοβαρά τα εν λόγω θέματα, δηλαδή την ίδια την Ιστορία, όχι απλώς για να προβληματιστούμε αλλά και για να προσανατολιστούμε, προβάλλοντας ουσιαστικές θέσεις , επιλογές, praksis og politikk mot perspektiv på nyheter imperialistisk aggresjon av den "nye orden" som markerer den internasjonale utviklingen i Middelhavet - και δη στην Ανατολική Μεσόγειοκαι τελικά υπονομεύουν τόσον την ειρηνική συνύπαρξη κρατών, όσον και τη δράση εργατικών και λαϊκών δυνάμεων.

Αναμφίβολα οι γεωστρατηγικοί και γεωοικονομικοι σχεδιασμοί των ΗΠΑ, επιβάλλουν βαθύτερη μελέτη των βασικών γεωπολιτικών στόχων της ηγέτιδας χώρας του ιμπεριαλισμού. Som kurs og en tilsvarende vurdering av intensivering av inter-imperialistiske motsetninger og endringer i International Associations. Ειδικότερα αυτή την περίοδο που καταγράφονται εύθραυστες πολιτικές συνθήκες και παρατεταμένη οικονομική ύφεση λόγω της δομικής κρίσης του καπιταλιστικού συστήματος.

Προεκτείνοντας, Jeg vil si at å snakke om geopolitiske omorganisering i vårt område kan vi studere i dybden og mer konsekvent denne kapitalistiske restrukturering, την εσωτερική κατάσταση των ηγεμονικών χωρών, ακόμα και τις εσωτερικές αντιθέσεις που παρουσιάζονται τόσο στις καπιταλιστικές μητροπόλεις όσο και στα ισχυρά κράτη της Ε.Ε.

Σε κάθε περίπτωση, γνωρίζοντας πως η πραγματική πορεία της ιστορίας καθορίζεται από οικονομικά κυρίως συμφέροντα και όχι συνήθως από αυτό που επιβάλλει το ηθικό χρέος, metodisk og politisk kan vi formulere noen spørsmål hvis svar er i tråd med konsolideringen av den geopolitiske utviklingen og rearrangements.

Hva er de viktigste funksjonene og / eller de viktigste komponentene i den såkalte "ny orden";

1) Οι συντονισμένες δράσεις από πλευράς «νέας τάξης» για διεύρυνση των συμμαχιών της με την προσάρτηση «προθύμων» συνεταίρων σε Μεσογειακό, Ευρασιατικό και Μεσανατολικό πεδίο.

2) Εν όψει της δημιουργίας του οικονομικού ΝΑΤΟ, η στόχευση των ΗΠΑ στρατηγικά να «ελαχιστοποιήσουν» ή/και «εκμηδενίσουν» τη ρωσική παρουσία στην περιφέρεια της Ε.Ε., og mer spesielt i Sørøst-Europa og det østlige Middelhavet.

3) Den amerikanske konseptet av åpenbare tilstedeværelse av Tyrkia i Tafta og slik at de ser ut til å sette bakdøren av EU, ξεπερνώντας κατά ένα τρόπο και τις αντιδράσεις ορισμένων χωρών (Γαλλίας, Γερμανίας, Αυστρίας κλπ).

4) Den neotaxikos mål for detox europeiske land ved energikilder i Russland og systematisk obstruksjon av Kina gjennom energi sammenhengene forsøker Beijing eller Moskva eller på den østlige Middelhavet og Midtøsten.

5) Η μελέτη του γραφείου Γεωπολιτικής Έρευνας των Η.Π.Α. αποκάλυψε ότι σχεδόν εξ’ ίσου μεγάλες ποσότητες υδρογονανθράκων υπάρχουν στην Συρία. Τούτο σημαίνει πως εάν η Συρία το εκμεταλλευτεί, τότε και τα υφιστάμενα προβλήματα στη Μ. Ανατολή διογκώνονται με την παρουσία της «νέας τάξης» και του ΝΑΤΟ.

6) Eksistensen i Libanon av store mengder olje og naturgass område som har så langt holdt seg uutnyttet. Τώρα όμως που ανευρέθηκαν οι τεράστιες ποσότητες αερίου στο Ισραήλ, ο Λίβανος δραστηριοποιείται ανάλογα.

Πως ενισχύεται , αναπτύσσεται ή/και μεταμορφώνεται η «νέα τάξη»;

  1. Με τον διευρυμένο και αναβαθμισμένο ρόλο του «νέου ΝΑΤΟ». Ο ενιαίος χαρακτήρας της στρατηγικής του διεθνούς ιμπεριαλιστικού συστήματος γίνεται έκδηλος μετά το νέο δόγμα της Λισαβόνας.
  2. Με την αύξηση εξοπλιστικών δαπανών. Παρά την καπιταλιστική οικονομική κρίση, οι εξοπλιστικές δαπάνες καταγράφουν ραγδαία αύξηση.
  3. Με το γεγονός πως ο Ομπάμα ζήτησε στο Στρασβούργο μία Ευρώπη με ενισχυμένες στρατιωτικές δυνατότητες στο ΝΑΤΟ.
  4. Ολόκληροι λαοί υποχρεώνονται εκβιαστικά να υιοθετήσουν, μαζί με το νεοφιλελεύθερο δόγμα οικονομικής ανάπτυξης, το δόγμα ΝΑΤΟ και μηχανισμών του, όπως ο «Συνεταιρισμός για την Ειρήνη».
  5. Basert på antagelsen om at til tross for ensartet strategi for imperialismen utvikle seg og konflikter og rivalisering for innflytelse kuler, διανομή των αγορών και έλεγχο πλουτοπαραγωγικών πηγών σε Μέση Ανατολή και Ευρασία.
  6. Διά του ελέγχου των ενεργειακών οδών από την Ανατολική Μεσόγειο, την Κεντρική Ασία και τον Καύκασο προς την ευρωπαϊκή αγορά αποτελεί μείζονα στόχο της Ουάσιγκτον, ιδιαίτερα μετά τον πόλεμο στη Γεωργία.
  7. Midt i en kolonipolitikk og håndheving gjennom notater Troika .

Hvilke implikasjoner har inntrengning av "ny orden" og allierte i vår region for statene og deres borgere;

  1. Εφαρμογή της αμερικανικής πολιτικής για τη δημιουργία ασταθών και ελεγχόμενων κρατιδίων με τον πιο κυνικό, αν όχι βίαιο τρόπο.
  2. Oljeutvinning i det østlige Middelhavet segl en periode med omfattende suverenitet krisen på to kilder til rikdom av menneskeheten: της ανθρώπινης εργασίας και του φυσικού περιβάλλοντος.
  3. Γιγάντωση του φόβου για μετατροπή του συριακού εμφυλίου σε ευρύτερη περιφερειακή σύρραξη, η οποία απειλεί ήδη να «μολύνει» τον Λίβανο, την Ιορδανία και το Ιράκ.
  4. Με πρόσχημα τον τερματισμό του εμφύλιο πολέμου που έχει ξεσπάσει στη Συρία, USA og Tyrkia åpnet en ny runde med destabilisering i regionen .
  5. Klekking plan for post-Assad æra for å sikre suvereniteten balanse mellom "Vesten" og russiske interesser i det østlige Middelhavet.
  6. Την προώθηση της τουρκικής ενταξιακής πορείας στην Ε.Ε. η οποία αποτελεί κομβική στρατηγική για Ουάσιγκτον και τους ατλαντιστές ( π.χ., Λονδίνο, Στοκχόλμη κ.λ.π).
  7. Από τη στρατηγική της Τουρκίας να ρυμουλκήσει τους Κούρδους σε μία διαδικασία «ειρηνική», στοχεύοντας κατ’ ουσία στη διάλυση του Κουρδικού κινήματος, στην απομυθοποίησή του, και στην τελική Εθνική αφομοίωσή του Κουρδικού πληθυσμού από τα όμορα κράτη.

Αν η σύγκρουση συμφερόντων είναι κατά κάποιο τρόπο μια «φυσική» γεωπολιτική κατάσταση, τότε πώς διαμορφώνεται η κατάσταση στην Κύπρο;

  1. Στα πλαίσια της στρατηγικής εξισορρόπησης των «απωλειών» της, η Άγκυρα περιλαμβάνει την Κύπρο. Ήτοι, κλείσιμο κυπριακού με συνοπτικές διαδικασίες, διοχέτευση φυσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω Τουρκίας, εξομάλυνση σχέσεων με Ισραήλ κλπ .
  2. Η Άγκυρα – στα πλαίσια εξισορρόπησης των «απωλειών» της – όπως βέβαια και η «νεοταξική» συμμαχία θα (συν)utnytte dire økonomiske posisjonen til Kypros med geopolitiske mål å pålegge både NATO løse Kypros, αφετέρου να ιδιοποιηθούν τον ορυκτό πλούτο της χώρας μέσα από τα μνημόνια και την Τρόικα , καθιστώντας έτσι την Κύπρο μια διαρκή αποικία χρέους.
  3. Par uker siden generalsekretæren i NATO Anders Fogh Rasmussen, snakker på en pressekonferanse i Brussel hevdet at boring etter naturgass i det kypriotiske EEZ bør starte etter at løsningen på Kypros problem. NATOs generalsekretær knyttet den økonomiske krisen med behovet for å løse Kypros problemet.
  4. Είναι προφανές ότι σχεδιάζεται «λύση» ως μία πτυχή των κυοφορούμενων γεωπολιτικών εξελίξεων στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή.
  5. Η Αμερικανική, η Γερμανική και η Βρετανική διπλωματία, το ΝΑΤΟ και η Ε.Ε., συνδέουν το ξεπέρασμα της οικονομικής κρίσης της Κύπρου με το πολιτικό πρόβλημα της Κύπρου. "Det er viktig å huske at gjenforening av øya vil gi et betydelig løft til økonomisk og sosial utvikling av Kypros. Nå er tiden inne for å injisere nytt liv inn i prosessen som fører til gjenforening av øya, "sa EU-kommissær Olli Rehn i sin innledende plassering i EU-parlamentet, για τη διαχείριση της οικονομικής κρίσης στην Κύπρο.
  6. Οι Τούρκοι, σε σχέση με την ΑΟΖ χρησιμοποιούν τον Έρογλου για να έχουν το πάνω χέρι στις εξελίξεις.

Συντρόφισσες, Σύντροφοι

Σε αυτά τα πλαίσια θα πρέπει να δούμε και τους συσχετισμούς δυνάμεων που εξυπηρετούν οι δομές της Ε.Ε. Μια εξ αυτών, Eurosonen har nylig vist at de beslutninger som tas ikke er basert utelukkende på økonomiske mål og målsettinger, men innenfor den samlede rammen for å oppnå de politiske og geostrategiske mål.

Vedtakelsen av Lisboa-traktaten la lite rom for medlemsstatene for intern økonomisk og sosial politikk. Beslutninger imidlertid tatt nylig gjennom antatt "institusjonelle" prosedyrer og retningslinjer for å styrke økonomisk styring og overvåking av nasjonale budsjetter rettet mest tydelig i spørsmålet om suverenitet av medlems.

Ακόμα και στην περίπτωση της Κύπρου, είναι προφανές ότι οι αποφάσεις που λήφθηκαν έχουν σαφή πολιτική προέκταση στο Κυπριακό και το Φυσικό Αέριο. Hvordan ellers skal tolke den endelige avtalen for Kypros når de selv direktører i IMF som har akseptert, όταν την αξιολογούν υπερθεματίζουν για τις αρνητικές προοπτικές που παρέχει στην Κυπριακή οικονομία; Για την αδυναμία να υπάρξει πραγματική ανάπτυξη. Όταν αμφιβάλουν ακόμα για το αν η συμφωνία είναι τελικά βιώσιμη.

Είναι λοιπόν ξεκάθαρο ότι οι πολιτικές και οι δεσμεύσεις που επιβάλλει η Τρόικα μέσα από το Μνημόνιο, το οποίο διαμορφώθηκε με την ανοχή της κυβέρνησης Αναστασιάδη, δεν δίνουν διέξοδο στην Κύπρο. Η υλοποίηση των μέτρων και η ανά τρίμηνο αξιολόγηση τους θα φέρνουν στο προσκήνιο κάθε φορά και νέα, πιο σκληρά μέτρα. Αυτό συνέβη στην Ελλάδα. Αυτό συνέβη και όπου αλλού εφαρμόστηκαν μνημόνια.

Η εμπειρία των υπολοίπων χωρών είναι ενδεικτική:

  • Παρατηρείται σημαντική πτώση του βιοτικού επιπέδου της χώρας.
  • Η υλοποίηση των μνημονίων οδηγεί σε ύφεση και συνοδεύεται με συνεχείς περικοπές σε μισθούς, συντάξεις και ωφελήματα των εργαζομένων.
  • Καταγράφεται σημαντική αύξηση του δημόσιου χρέους σε μη διαχειρίσιμα επίπεδα.
  • Οι Λαοί βιώνουν δραματικές κοινωνικές συνέπειες, με αποκορύφωμα την κοινωνική αποσάθρωση απότοκο της αυξανόμενης ανεργίας.

Ιδιαίτερα όμως για την Κύπρο, η μορφή της οικονομικής ανάπτυξης που ακολουθήθηκε για χρόνια και όχι μόνο με δική μας επιλογή και η οποία βασίστηκε μόνο σε δυο τομείςτον τουρισμό και τις υπηρεσίες, κάνει την προσαρμογή ακόμα πιο δύσκολη.

Πόσο μάλλον όταν οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί τον Μάρτη έχουν αλλάξει άρδην τις συνέπειες που θα επιφέρει το Μνημόνιο. Innsatsen var en avtale om å støtte banksektoren til tross for de smertefulle konsekvensene har utviklet seg til en dask enighet om noen utsikter til bedring av mest grunnleggende delen av Kypros økonomien. Tenk deg i dag diskutere en beslutning om å oppløse bilindustrien i Tyskland eller jordbruksproduksjonen i Frankrike. Μια τέτοια συμφωνία έχει επιβληθεί στην Κύπρο.

Αυτά τα δεδομένα μας έχουν οδηγήσει στην ανάγκη να μελετήσουμε εναλλακτικές επιλογές για την Κύπρο.

Gjennom funnene i studien har vi utarbeidet anslår at virkningen av avtalen av mars og den gradvise gjennomføringen av Memorandum ville begrense muligheten for banksektoren til å utvikle betydelig. Ταυτόχρονα, οι πολιτικές λιτότητας θα επιφέρουν τον περιορισμό των εισοδημάτων και θα αποδυναμώσουν την κατανάλωση, βασικό μοχλό ανάπτυξης της Κυπριακής οικονομίας.

Σε αυτές τις συνθήκες, τίθενται σοβαρά ερωτήματα για την ικανότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας να εξυπηρετήσει τις υποχρεώσεις της. Η σημαντική ύφεση, begrenset konkurranseevne kypriotiske økonomien og gjennomføring av tiltak som privatisering vil skape enestående arbeidsledighet betingelser for Kypros.

Το γνωρίζουμε ότι εύκολες λύσεις δεν υπάρχουν, οφείλουμε όμως να αναζητήσουμε λύσεις που να δίνουν προοπτική μιας και το Μνημόνιο δεν παρέχει τέτοια δυνατότητα.

Det er derfor forslaget arkivert AKEL er klart. Bare produksjonen av Memorandum kan gi perspektiv til Kypros og å frigjøre fra trusler utenlandske interesser i Kypros og Gass. Στη μελέτη παρουσιάζεται ως μια τέτοια εναλλακτική επιλογή η ανάγκη να υπάρξει συνολικός διάλογος με την Ε.Ε. ώστε στη βάση αρχών του Διεθνούς Δικαίου, να υπάρξει συντεταγμένη έξοδος της χώρας από το ευρώ.

Αναλύοντας το πλαίσιο εξόδου από το ευρώ αναγνωρίζουμε ότι θα πρέπει να ακολουθηθεί οργανωμένη διαδικασία. Οργανωμένη ως προς τις διαδικασίες μετάβασης, οργανωμένη σε ότι αφορά τις σχέσεις μας με την Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά κυρίως συντεταγμένη ως προς το πλαίσιο εξυπηρέτησης των υποχρεώσεων μας. Vi trenger utarbeidelsen av en omfattende overgang planlegging, hensyntatt penge- og valutautfordringer og redusere risikoen vil være. Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να αναζητηθούν διακρατικές συμμαχίες τόσο εντός όσο και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πιστεύουμε ότι μια τέτοια πρόταση μπορεί να δώσει προοπτική και ελπίδα γιατί:

  • Θα ενισχύσει την ανταγωνιστική θέση της οικονομίας διεθνώς με την υποτίμηση του νομίσματος.
  • Θα συμβάλει στην επανάκτηση της ανεξαρτησίας του κράτους στην άσκηση οικονομικής πολιτικής, utenfor fast grep av den økonomiske styring innenfor eurosonen.
  • Det vil bidra til utvikling av andre sektorer av Kypros økonomi med sikte på å omstrukturere den økonomiske modellen av landet.
  • Θα βελτιώσει τη δυνατότητα διαχείρισης του δημόσιου χρέους.
  • Θα αποκαταστήσει τη δυνατότητα αποπληρωμής του ιδιωτικού χρέους των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών.

I alle fall er vi klare til å diskutere noe annet forslag fører til vår frigjøring av Memorandum og for dette vi søker dialog med politiske partier, både på Kypros og i utlandet.

Συντρόφισσες, Σύντροφοι

Η πολυδιαφημιζόμενη Ευρώπη των λαών, της αλληλεγγύης και της ισότητας αποδείχθηκε μια επίπλαστη κατάσταση. Η περίπτωση της Κύπρου, της Ελλάδας αλλά και των χωρών του Νότου ενισχύουν αυτή τη διαπίστωση. Πολλοί μάλιστα θα ήθελαν να είχαν ξεφορτωθεί την περιφέρεια και ειδικά το Νότο. I alle fall luke konflikter i sin tur ofte føre til situasjoner med bredere geopolitiske implikasjoner, άμεσα συνδεόμενες με τον «παγκόσμιο ενεργειακό ανταγωνισμό».

Ταυτόχρονα, η ευρύτερη Μέση Ανατολή αποτέλεσε και αποτελεί εστία ισχυρών διακρατικών συγκρούσεων για ζητήματα συνοριακών, οικονομικών, φυλετικών και θρησκευτικών διαφορών. Για τους ίδιους λόγους οι εξαιρετικά βίαιες και αιματηρές εμφύλιες διαμάχες, τις οποίες τροφοδοτεί συνέχεια και συστηματικά η πολιτική του ιμπεριαλισμού και της νέο-αποικιοκρατίας, έχουν καταστεί σύντροφος ζωής.

Έχοντας τα πιο πάνω υπόψη και άλλα πολλά η αριστερά θα πρέπει να προσανατολιστεί στα εξής:

1. Πρόταση στρατηγικής αντιμετώπισης της κρίσης σε εθνικό και πανευρωπαϊκό επίπεδο.

2. Frem til gjennomføring av strategien forslaget militant påstand om konkrete tiltak for å lindre konsekvensene av krisen.

3. Μεγαλύτερο δυνατό συντονισμό και πρακτικών της και τη δημιουργία συμμαχιών.

4.Η διαρκής και άμεση εμπλοκή και κινητοποίηση των λαϊκών μαζών.

Leave a Comment